Kommentaren "den skønne melodi gør det svært at være hård ved teksten" [TF] siger noget om, at det i høj grad er Carl Nielsens melodi, der bærer teksten - og har indfanget dens karakter, til trods for at der er næsten to århundreder imellem dem.
"Melodien i sig selv er en helstøbt, smuk komposition. Den eneste malurt i bægeret er, at den inderlighed, som Brorson digter med, ikke helt repræsenteres melodisk. Men måske er det netop melodien, der har båret denne salme, så den stadig er meget brugt" [MBR].
Melodien/melodierne er kommenteret i: John Wedell Horsner og Jørgen Michaelsens 'På salmens tonestige' Henrik Glahns 'Salmemelodien i dansk tradition 1569-1973' s. 61
[redaktionel behandling af denne kommentar: MD]
Kommentarer
Står for mange som julens indadskuende og grublende salmer om inkarnationens under med dens lange række af spørgsmål.
"Hvorfor lod Gud sig føde så fattigt, når det modsatte også havde været en mulighed? Hvordan kan den almægtige himmelgud være i det ringe og problematiske? Netop derfor kan vi lukke Gud ind i vores små liv, som ikke er fremmede for Gud, men tværtimod hans eget skabte liv, som Gud selv har frikøbt. Uundværlig første juledag, hvor julens frydefulde alvor melder sig" [AHK].
"En af julens store salmer, der på én gang højlydt og stilfærdigt protesterer over Jesu ringe kår, når han er Guds søn, og samtidig glæder sig over, at når Jesus kan tage til takke med at lige svøbt i en simpel krybbe, kan han vel også svøbes i mit eget hjerte" [AK].
"En af julens allermest uundværlige salmer, hvor hjertet vandrer ind i stalden og slutter vandringen med at bede Jesus gør hjertet til en stald, hvor han kan blive svøbt. Underligt men jo helt fantastisk billede" [LV].
"En perle blandt alle de dejlige julesalmer. Carl Nielsens melodi hjælper også dertil. Det er en salme, som i rigt mål udfolder, hvorfor "den mørke stald", hvor Jesus blev født julenat, "skal være mit hjertes frydeslot". En tekst til stadig fordybelse og med mange læsefrugter" [EW].
"Mysteriet om julenat er i denne salme spundet rundt om den store undren, - hvorfor kom Gud til jorden på den her ydmyge måde, når han kunne have haft så mange andre muligheder. Men konkluderer så det betryggende, at når stalden ikke var for ringe en bolig, så er mit hjerte det heller ikke. Langsom salme. Langsom tekst med langsom, men fin melodi" [BNR].
"Brorsons julesalme er en meditation over det underlige (i begge betydninger af ordet: mærkelig og underfuld) i Jesu fødsel: Guds søn født i en stald. Billedet i strofe 4 af den forsvundne perle, som man leder efter, minder om lignelsen om købmanden, der søgte efter smukke perler og solgte alt for at købe en særlig kostbar perle (Matt 13,45-46). Sådan burde man også have opsøgt Jesus, men i stedet blev han forkastet. I strofe 8 fremhæves kontrasten mellem spurv og svale, som dog har et sted at bo (jf. Sl 84,4, hvor spurv og svale bygger rede i templet) og Jesus ”i andres stald og strå”. Heroverfor tilbyder Brorson sit eget hjerte som bolig for Jesus. Det er ikke en fremmed bolig, da Jesus selv har købt den (jf. 1 Kor 6,20: ”I tilhører ikke jer selv, for I blev købt dyrt”)" [KN].
Salmen er kommenteret i:
Johannes Møllehaves 'Strengen er af guld. Møllehaves Salmebog'
John Wedell Horsner og Jørgen Michaelsens 'På salmens tonestige'
Johannes Møllehaves 'Danske salmer'
Kirsten M. Andersens 'Et kor af stemmer. Tematiske læsninger i salmebogen' s. 258
Jan Ulrik Dyrkjøbs 'Brorson. En bog i 300 året for salmedigterens fødsel' s. 138f
Erik A. Nielsens 'H. A. Brorson. Pietisme, meditation, erotik' s. 123, 130 & 288ff
Niels Thomsens 'Her vil ties, her vil bies. Forbrugervejledning til 17 Brorsonsalmer' s. 21ff
Erik A. Nielsens artikel 'Pietismen og kønsrollerne. Eksempel: Brorsons "Mit hjerte altid vanker"' i Hymnologiske Meddelelser 1980 nr. 3-4
Sigvald Tveits artikel '"Mitt hjerte alltid vanker" - salmens historie i Norge' i Hymnologiske Meddelelser 2001 nr. 4
Kommentarer
Kommentaren "den skønne melodi gør det svært at være hård ved teksten" [TF] siger noget om, at det i høj grad er Carl Nielsens melodi, der bærer teksten - og har indfanget dens karakter, til trods for at der er næsten to århundreder imellem dem.
"Melodien i sig selv er en helstøbt, smuk komposition. Den eneste malurt i bægeret er, at den inderlighed, som Brorson digter med, ikke helt repræsenteres melodisk. Men måske er det netop melodien, der har båret denne salme, så den stadig er meget brugt" [MBR].
Melodien/melodierne er kommenteret i: John Wedell Horsner og Jørgen Michaelsens 'På salmens tonestige' Henrik Glahns 'Salmemelodien i dansk tradition 1569-1973' s. 61
[redaktionel behandling af denne kommentar: MD]
Står for mange som julens indadskuende og grublende salmer om inkarnationens under med dens lange række af spørgsmål.
"Hvorfor lod Gud sig føde så fattigt, når det modsatte også havde været en mulighed? Hvordan kan den almægtige himmelgud være i det ringe og problematiske? Netop derfor kan vi lukke Gud ind i vores små liv, som ikke er fremmede for Gud, men tværtimod hans eget skabte liv, som Gud selv har frikøbt. Uundværlig første juledag, hvor julens frydefulde alvor melder sig" [AHK].
"En af julens store salmer, der på én gang højlydt og stilfærdigt protesterer over Jesu ringe kår, når han er Guds søn, og samtidig glæder sig over, at når Jesus kan tage til takke med at lige svøbt i en simpel krybbe, kan han vel også svøbes i mit eget hjerte" [AK].
"En af julens allermest uundværlige salmer, hvor hjertet vandrer ind i stalden og slutter vandringen med at bede Jesus gør hjertet til en stald, hvor han kan blive svøbt. Underligt men jo helt fantastisk billede" [LV].
"En perle blandt alle de dejlige julesalmer. Carl Nielsens melodi hjælper også dertil. Det er en salme, som i rigt mål udfolder, hvorfor "den mørke stald", hvor Jesus blev født julenat, "skal være mit hjertes frydeslot". En tekst til stadig fordybelse og med mange læsefrugter" [EW].
"Mysteriet om julenat er i denne salme spundet rundt om den store undren, - hvorfor kom Gud til jorden på den her ydmyge måde, når han kunne have haft så mange andre muligheder. Men konkluderer så det betryggende, at når stalden ikke var for ringe en bolig, så er mit hjerte det heller ikke. Langsom salme. Langsom tekst med langsom, men fin melodi" [BNR].
"Brorsons julesalme er en meditation over det underlige (i begge betydninger af ordet: mærkelig og underfuld) i Jesu fødsel: Guds søn født i en stald. Billedet i strofe 4 af den forsvundne perle, som man leder efter, minder om lignelsen om købmanden, der søgte efter smukke perler og solgte alt for at købe en særlig kostbar perle (Matt 13,45-46). Sådan burde man også have opsøgt Jesus, men i stedet blev han forkastet. I strofe 8 fremhæves kontrasten mellem spurv og svale, som dog har et sted at bo (jf. Sl 84,4, hvor spurv og svale bygger rede i templet) og Jesus ”i andres stald og strå”. Heroverfor tilbyder Brorson sit eget hjerte som bolig for Jesus. Det er ikke en fremmed bolig, da Jesus selv har købt den (jf. 1 Kor 6,20: ”I tilhører ikke jer selv, for I blev købt dyrt”)" [KN].
Salmen er kommenteret i:
Johannes Møllehaves 'Strengen er af guld. Møllehaves Salmebog'
John Wedell Horsner og Jørgen Michaelsens 'På salmens tonestige'
Johannes Møllehaves 'Danske salmer'
Kirsten M. Andersens 'Et kor af stemmer. Tematiske læsninger i salmebogen' s. 258
Jan Ulrik Dyrkjøbs 'Brorson. En bog i 300 året for salmedigterens fødsel' s. 138f
Erik A. Nielsens 'H. A. Brorson. Pietisme, meditation, erotik' s. 123, 130 & 288ff
Niels Thomsens 'Her vil ties, her vil bies. Forbrugervejledning til 17 Brorsonsalmer' s. 21ff
Erik A. Nielsens artikel 'Pietismen og kønsrollerne. Eksempel: Brorsons "Mit hjerte altid vanker"' i Hymnologiske Meddelelser 1980 nr. 3-4
Sigvald Tveits artikel '"Mitt hjerte alltid vanker" - salmens historie i Norge' i Hymnologiske Meddelelser 2001 nr. 4
[redaktionel behandling af denne kommentar: MD]