"Erik Fessel har også skrevet en melodi til denne tekst" [MD]
”En lidt fersk melodi, hvor der ikke er mange krummer i hverken fraser, rytme eller harmonik” [JD].
[redaktionel behandling af denne kommentar: MS]
Kommentarer
”Teksten forbinder advent og jul med nogle markante billeder” [MD].
”Et flot billede: julesneen som manna i Guds åndedræt” [ATB].
”Det er let at smile og blive glad over Grotrian. Angstens orgelmesser mellem Babylon og Gedser - der har vi hele verdenshistoriens samlede angst. Og strofe 4 billedet af englevinger og tavler fulde af kridt - den gamle verden overfor nåden. Grotrians billeder har den særlige kvalitet, at de avler nye billeder. Men nok for fremmed til fællessang i gudstjenesten” [LV].
”Mange gode billeder, men også unødvendigt pjat. Hvad skal vi med Sankt Peter andet end komme i tanke om dårlige vittigheder? På mig virker det fremmed at synge om "Det Nye Testamente", igen unødvendigt distancerende. Vi må gå ud fra at meningen er noget med den nye pagt og alterets sakramente? For vi forkynder jo trods alt ikke en bog. Det er ærgerligt for vers 1, 4 og 5 er rigtig gode” [JD].
”Salmen giver nogle herlige og nye billeder på den indre skærm, som løfter og (som ofte ved Grotrians poesi) også får et lille smil til at bryde frem. Vers 3 og 4 er en meget flot poetisk måde at beskrive hvordan evangeliet sætter loven ud af kraft. Ved læsning virker nogle strofer tunge, men Gottliebs fine melodi, får det hele lettet meget” [TF].
Kommentarer
"Erik Fessel har også skrevet en melodi til denne tekst" [MD]
”En lidt fersk melodi, hvor der ikke er mange krummer i hverken fraser, rytme eller harmonik” [JD].
[redaktionel behandling af denne kommentar: MS]
”Teksten forbinder advent og jul med nogle markante billeder” [MD].
”Et flot billede: julesneen som manna i Guds åndedræt” [ATB].
”Det er let at smile og blive glad over Grotrian. Angstens orgelmesser mellem Babylon og Gedser - der har vi hele verdenshistoriens samlede angst. Og strofe 4 billedet af englevinger og tavler fulde af kridt - den gamle verden overfor nåden. Grotrians billeder har den særlige kvalitet, at de avler nye billeder. Men nok for fremmed til fællessang i gudstjenesten” [LV].
”Mange gode billeder, men også unødvendigt pjat. Hvad skal vi med Sankt Peter andet end komme i tanke om dårlige vittigheder? På mig virker det fremmed at synge om "Det Nye Testamente", igen unødvendigt distancerende. Vi må gå ud fra at meningen er noget med den nye pagt og alterets sakramente? For vi forkynder jo trods alt ikke en bog. Det er ærgerligt for vers 1, 4 og 5 er rigtig gode” [JD].
”Salmen giver nogle herlige og nye billeder på den indre skærm, som løfter og (som ofte ved Grotrians poesi) også får et lille smil til at bryde frem. Vers 3 og 4 er en meget flot poetisk måde at beskrive hvordan evangeliet sætter loven ud af kraft. Ved læsning virker nogle strofer tunge, men Gottliebs fine melodi, får det hele lettet meget” [TF].
[redaktionel behandling af denne kommentar: MS]